Ryszardzie!

spektakl lalkowy dla dorosłych, który reinterpretuje „Ryszarda III” jako alegorię wiecznego cyklu destrukcji. Wojna, ukazana jako autonomiczny i nieuchronny byt, staje się równorzędnym bohaterem historii, towarzysząc Ryszardowi w jego drodze ku zagładzie. Całość rozgrywa się w świecie pokrytym popiołem, który na nowo przypomina o kosztach ludzkiego pragnienia władzy.

reżyseria: Daria Holovchanska, Marcin Tomkiel
muzyka: Michał Krot
scenografia: Daria Holovchanska, Marcin Tomkiel
projekty lalek: Daria Holovchanska
obsada: Daria Holovchanska, Marcin Tomkiel
reżyseria światła: Daria Holovchanska

wiek: 14+
czas trwania: 1 h 20 min
spektakl w języku polskim, tłumaczony na angielski

Na podstawie „Króla Ryszarda III” Williama Szekspira w tłumaczeniu Józefa Paszkowskiego oraz Leona Ulricha.

Spektakl zrealizowany w ramach konkursu SzekspirOFF na Festiwalu Szekspirowskim, koprodukowany przez Gdański Teatr Szekspirowski

photographed by:
Karolina Sołtys

RECENZJE

To przyciemnione i jakby spopielałe widowisko. Scena zasypana miałem, na której królują różnej wielkości metalowe beczki, w których będą się chować duchy historycznej przeszłości. A okrutny Ryszard dokona wszystkich zniszczeń, sprowadzi, wszelkie nieszczęścia i pogrzebie nadzieję, że świat może być lepszy. Dwoje artystów stworzyło niepowtarzalne widowisko, wnikliwe, pełne napięć i niepokojów, zagrane z wielką precyzją. 

Alina Kietrys | źródłó


Spektakl ukazuje konsekwencje rodzącego się zła, żądzy władzy, wojny, morderstw jako środek do celu, manipulacji oraz wojny, które powodują destrukcję w świecie, w którym żyjemy. Świat pokazany w spektaklu jest mroczny, zniszczony, ciemny. Jakbyśmy oglądali świat po wielkim pożarze, wybuchu wulkanu czy innym kataklizmie.

Małgorzata Klimczak | źródło


To teatr ruchu, gestu i formy. W wielu scenach tekst ma drugorzędne znaczenie albo wręcz znika zupełnie. Spektakl robi wrażenie swoim sporym inscenizacyjnym i performatywnym rozmachem, jak np. w scenie wojny z użyciem metalowych beczek i rur. Obsada dobrze radzi sobie z trudnymi zadaniami, wykorzystuje możliwości swoich ciał i bardzo oryginalne lalki, zaskakujące jak ta, która składa się z dziecięcych bucików. Mroczny, bardzo ponury wydźwięk spektaklu świetnie wzmacnia nader wymowna scenografia: rzecz dzieje się na pełnym czarnego żużlu i odpadów śmietnisku. 

Przemek Gulda | źródło

FESTIWALE

Spektakl prezentowany na:

– 29. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku, 2025

photographed by:
Ania Dakowicz